فروشگاه تلفنی و اینترنتی کتاب با تخفیف همیشگی و ارسال رایگان در شیراز | خرید آنلاین کتاب در شیراز,خرید آنلاین کتاب با تخفیف در شیراز, نوشت افزار, فروشگاه اینترنتی کتاب در شیراز, خرید آنلاین کتاب با تخفیف در سندبوک,فروشگاه تلفنی و اینترنتی کتاب, فروشگاه آنلاین کتاب در شیراز, سندبوک,فروشگاه آنلاین کتاب سند بوک

ارسال رایگان کتاب در شیراز با خرید حداقل 150 هزار تومان

کاغذ بالک همان کاغذ کاهی نیست!

  admin

  ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۲

  نقد و بررسی کتاب

  0

کاغذ بالکی چیست؟ و مزایای چاپ کتاب با کاغذ بالکی

کاغذ بالکی یا Bulky جنسی بسیار سبک دارد که به همین سبب آن را با نام کاغذ سبک هم می‌شناسند. نام دیگر آن کاغذ سبز و یا کاغذ سوئدی است.

علت این که به کاغذ بالکی کاغذ سبز هم می‌گویند این است که این کاغذ ها بدون هیچ گونه ماده شیمیایی تولید می‌شوند و به محیط زیست هیچ آسیبی نمی‌رسانند.

قطر کاغذ بالکی نسبت به سایر کاغذ های معمولی بیش تر است و رنگ آن نیز رنگ زیبای چوب است. این خصیصه باعث می‌شود چشم موقع نگاه کردن طولانی مدت به این کاغذ ها اذیت نشود. با وجود قطور تر بودن این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی ولی وزن کم تری دارند که موجب می‌شود مناسب چاپ کتاب های قطور باشد.

در دنیای چاپ همانطور که اشاره شد کاغذ ها انواع مختلفی دارند.
یکی دیگر از انواع این کاغذها، کاغذ کاهی است که ممکن است با کاغذ بالک اشتباه گرفته شود.
اما باید بدانیم که کاغذ بالک با کاغذ کاهی تفاوت‌ هایی دارد.
یکی از عمده تفاوت های کاغذ کاهی با کاغذ بالک در این است که ضخامت کاغذ بالک بسیار بالاتر است
و می‌توان گفت تقریباً در برابر آسیب‌های فیزیکی مقاومت بیشتری دارد،
در حالی که این مورد در کاغذهای کاهی بسیار کمتر است.

قابل بازیافت بودن کاغذ بالک باعث شده است که بسیاری از ناشران به طور گسترده ای از این نوع کاغذ برای چاپ کتاب های خود بهره بگیرند و از آن استقبال به عمل بیاید.

کاغذ بالکی به دلیل رنگ کرمی که دارد کمتر باعث خستگی چشم شده و مطالعه را برای خوانندگان لذت‌بخش‌تر می‌کند. بنابراین اگر قصد چاپ کتاب دارید، این کاغذ بهترین انتخاب برای شما محسوب می‌شود. به‌طورکلی می‌توان مزایای استفاده از کاغذ بالکی در چاپ کتاب را به شرح زیر خلاصه کرد:

  • ضخامت بیشتر بالکی نسبت به کاغذ تحریر
  • سبک بودن کاغذهای بالکی
  • بسته نشدن صفحات کتاب هنگام مطالعه
  • رنگ کرم و سازگار برای مطالعه طولانی‌مدت
  • کیفیت بسیار مناسب
  • بازیافت ساده‌تر و غیر پیچیده

جدول مشخصات، خواص و ویژگی های کاغذ بالکی

نام ماده کاغذ بالکی (Bulky)
رنگ کرم و طوسی
ضخامت کاغذ بالک ۵۵ گرمی، ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون دارد
ضخامت کاغذ بالکی ۶۰ گرمی ۱۱۰ تا ۱۲۰ میکرون
ضخامت کاغذ بالکی ۷۰ گرمی ۱۲۶ تا ۱۴۰ میکرون
ضخامت کاغذ بالکی ۶۰۸۰ گرمی ۱۴۴ تا ۱۶۰

معایب کاغذ بالکی

یکی از معایب کاغذ های بالکی این است که بافت آن ها چندان مناسب صحافی نیست. این کاغذ ها به خاطر تخلخل زیاد حالت پنبه ای دارند و موقع چاپ ممکن است دچار مشکل شوند.

ضمنن این که دوام این کاغذ ها نسبت به کاغذ های معمولی کم تر است.

تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر

اصلی ترین تفاوت کاغذ بالکی با کاغذ تحریر گرماژ و ضخامت آن است.دو نکته مهم:
کاغذ تحریر عادی اندونزی با وزن ۷۰ گرم، ضخامتی معادل ۹۰ تا ۹۵ میکرون دارد؛ در حالیکه کاغذ بالک ۵۵ گرمی، ضخامتی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میکرون دارد، همچنین کاغذ بالکی ۶۰، ۷۰ و ۸۰ گرمی، به ترتیب ضخامتی بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میکرون، ۱۲۶ تا ۱۴۰ میکرون و ۱۴۴ تا ۱۶۰ میکرون دارد.
کتاب‌های قطوری که با کاغذ بالک چاپ می‌شوند علاوه بر این که وزن کمتری دارند این امکان را دارند که به راحتی به حالت بازشده در هنگام مطالعه بمانند و پیش‌روی چشم خواننده بسته نشوند. حتی می‌توان کتاب را تا جایی که خوانده شد روی میز رها کرد و از بسته‌شدن کتاب و گم‌شدن صفحه موردنظر باکی نداشت.

وقتی صحبت از یک کاغذ تحریر معمولی هفتاد گرمی به میان می‌آید، بحث درباره ضخامت ۹۰ تا ۹۵ میکرون است. اما یک کاغذ بالکی ۷۰ گرمی، ضخامتی بین ۱۲۶ تا ۱۴۰ میکرون دارد. یعنی در یک حجم ثابت از هر دو ورق، کاغذ بالکی بسیار سبک تر از کاغذ تحریر خواهد بود.

نوشتن دیدگاه:

دیدگاه کاربران :

    نظری تا کنون برای این مقاله درج نشده است.