فروشگاه تلفنی و اینترنتی کتاب با تخفیف همیشگی و ارسال رایگان در شیراز | خرید آنلاین کتاب در شیراز,خرید آنلاین کتاب با تخفیف در شیراز, نوشت افزار, فروشگاه اینترنتی کتاب در شیراز, خرید آنلاین کتاب با تخفیف در سندبوک,فروشگاه تلفنی و اینترنتی کتاب, فروشگاه آنلاین کتاب در شیراز, سندبوک,فروشگاه آنلاین کتاب سند بوک

ارسال رایگان کتاب در شیراز با خرید حداقل 150 هزار تومان

پرفروش ترین رمان های ایرانی

  admin

  ۰۵ آبان ۱۴۰۲

  نقد و بررسی کتاب

  0

کتاب های پرفروش سال را چطور و از کجا می‌توان پیدا کرد؟ بهترین راه برای دسترسی به بهترین کتاب‌های بازار کدام است؟ 

در این بخش از مقالات سایت سند بوک قصد داریم به پرفروش‌ ترین رمان های ایرانی که نباید از دست دهید بپردازیم.

پرفروش ترین رمان های ایران معمولاً رمان‌هایی هستند که مخاطب عام دارند. رمان‌هایی که معضل یا موضوعی اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی را شالوده‌ی کار قرار داده و با بنا نهادن داستانی بر آن، به روشنگری و شفافیت جنبه‌های مختلف موضوع می‌پردازند. البته در لیست کتابهای پرفروش ایران رمان‌هایی که صرفاً برای سرگرم کردن مخاطب نوشته شده‌اند و به موضوعات اجتماعی، سیاسی یا فرهنگی نمی‌پردازند نیز وجود دارد. اینگونه رمان‌ها به دلیل اینکه برای لحظاتی مخاطبان را از دنیای پرهیاهوی اطرافشان جدا می‌کند، ارزش‌آفرینی بسیار بالایی ایجاد کرده و مورد استقبال قرار می‌گیرند.

رمان های ایرانی از جمله رمان هایی هستد که با فرهنگ و ادبیات ایران سازگاری بالایی داشته و به واقعیت زندگی و فرهنگ ما بسیار نزدیک تر هستند. از جمله پرفروش ترین کتاب های ایران می توان به کتاب هایی نظیر سمفونی مردگان، چرند و پرند، طعم گس خرمالو یا یک عاشقانه آرام از نادر ابراهیمی اشاره کرد.


پرفروش‌ ترین رمان‌ های ایرانی که توانسته مخاطبان بسیاری را جذب کند و بعد از انتشار بارها تجدید چاپ شده است.
رمان‌های این مجموعه را همچنین می‌توان جز «صد رمان برتر ایرانی» قرار داد که بسیاری از آنها به چند زبان ترجمه شده، خواندن این مجموعه به علاقه‌مندان رمان فارسی پیشنهاد می‌شود. 

کتاب یک عاشقانه آرام اثر نادر ابراهیمی

کتاب یک عاشقانه آرام یکی از پرفروش ترین رمان های ایرانی آثار نویسنده معروف نادر ابراهیمی هست. این کتاب همانطور که از اسمش پیداست روایتی عاشقانه از یک گیله مرد مبارز است که در سال 57 اتفاق می افتد.

داستان این کتاب در مورد یک معلم ادبیات گیلانی و مبارز سیاسی است که عاشق دختری به نام عسل می شود و با او ازدواج می کند و این عاشقانه آزام شکل می گیرد. در طول داستان مرد به دلیل فعالیت های انقلابی و سیاسی اش تبعید می شود و روزهای تلخی برای این زوج رقم می خورد. اما جذابیت این داستان آنجاست که این زوج با وجود فراز و نشیب های بسیار دست از دوست داشتن یکدیگر نمی کشند و هر روز این دوست داشتن را به شیوه ای متفاوت به یکدیگر ابراز می کنند..

این کتاب در سال 1401 توسط نشر روزبهان برای 58 امین بار به چاپ رسید و توانست جایگاه یکی از پر فروش ترین کتاب های سال 1401 را به خود اختصاص دهد.

قیدار

مهم‌ترین مشخصه‌ی رمان قیدار قصه‌ی گیرا و روان آن است، هرچند که شخصیت اصلی داستان بدیع نیست و همان کیفیت و حالات منجیان سنتی را در خود دارد.
اسم قیدار برگرفته از نام فرزند حضرت اسماعیل است، او لوطی‌مسلک است و چنان که باید بامحبت، بامرام و خویی کاملاً انسانی دارد. او صاحب بزرگ‌ترین گاراژ باربری تهران و فردی مرفه است. قصه حول محور شخصیت قیدار در جریان است و هرچه به پایان داستان نزدیک می‌شویم او را بالغ‌تر و پخته‌تر می‌یابیم.
نویسنده از نخستین جملات کتاب قصد دارد که از قیدار شمایل یک پیامبر را در ذهن مخاطب بسازد.

کافه پیانو

این رمان نخستین بار در سال 13۸۶ منتشر شد و تا تابستان ۸۸ به چاپ بیست‌و‌پنجم رسید.
داستان کافه پیانو زندگی زیسته‌ی نویسنده و دخترش، گل‌گیسو، است.
راوی داستان اول شخص است.
شخصیت‌های رمان حقیقی هستند، نویسنده، دخترش و همایون دوستش.
داستان در فاصله‌ی جدا شدن راوی از همسرش و تهیه مهریه‌ی او اتفاق می‌افتد و هر فصل کتاب پیشامدهایی است که در یک فاصله‌ی زمانی برای شخصیت اصلی روی می‌دهد. کافه پیانو یکی از  پرفروش‌ ترین رمان‌ های ایرانی است که خواندن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سال بلوا

عباس معروفی پس از خلق رمان سمفونی مردگان که یکی از "بهترین رمان‌های ایرانی" است موفق به نوشتن رمان سال بلوا شد. به گفته‌ی خود معروفی نوشتن آن سه سال طول کشید.
رمان به صورت اول شخص روایت می‌شود و در ذهن زنی به نام نوش‌آفرین اتفاق می‌افتد.
در حالی که پدر نوش‌آفرین که یک سرهنگ است در تلاش است آینده‌ای مطلوب برای دخترش رقم بزند او در نگاه اول عاشق کوزه‌گری حسینا‌ نام می‌شود که در دیدارهای بعد متوجه می‌شود او در جست‌وجوی دو برادرش به آن شهر رفته و ماندگار شده این عشق و عواقب آن منجر به ماجراهای غریبی می‌شود.

معروفی در میانه‌ی داستانش، افسانه‌ی زرگر و دختر پادشاه را تعریف می‌کند که بسیار با فضای داستان مطابقت دارد و ذهن خواننده را نرم از این روایت به آن روایت سوق می‌دهد.
سال بلوا یکی از بهترین رمان‌های عاشقانه‌ی ایرانی است.

خانه‌ی لهستانی‌ها

پیش از این تنها غزاله علیزاده با رمان خانه‌ی ادریسی‌ها بود که توانست روایتی گیرا از اهالی یک خانه را تحریر کند.
مرجان شیرمحمدی با نوشتن خانه‌ی لهستانی‌ها توانست جایگاه خود را در ادبیات معاصر تثبیت کند چنانکه پیش از آن با نوشتن رمان یک جای امن توانست برنده‌ی جایزه‌ی گلشیری شود.
قصه‌ در خانه‌ای قدیمی در جنوب تهران اتفاق می‌افتد که در گذشته و در جریان جنگ جهانی دوم محل پناه دادن به آوارگان لهستانی بوده و حالا چند خانواده‌ی ایرانی در آن زندگی می‌کنند و آنچه این خانواده‌ها را پیوند داده و یک جهت کرده فقر و نداری است.
هر کس در این خانه قصه‌ای دارد و همچنان که داستان پیش می‌رود اسراری کهنه فاش می‌شود و ماجراها را پیچیده می‌کند.
آنچه در این داستان به نقد کشیده می‌شود تعصب، مردسالاری و خرافات است.

منِ او

منِ او معروف‌ترین رمان‌ رضا امیرخانی و یکی از پرفروش‌ ترین رمان‌ های ایرانی است.
قصه‌ی گیرا ویژگی مهم رمان‌های رضا امیرخانی است و این دلیل پرمخاطب بودن آثار او هم هست.
داستان زندگیِ علی فتاح است که گاهی از زبان خود او و گاهی از زبان نویسنده روایت می‌شود، قصه‌ی عشق او به دختر خدمتکار خانواده‌اش. او تا زمانی که از عشق راستین‌شان مطمئن نشده صبر می‌کند وآن  را ابراز نمی‌کند...
این رمان از کودکی تا مرگ علی فتاح را روایت می‌کند.

همنوایی شبانه‌ی ارکستر چوب‌ها 

این رمان در سال ۱۳۸۰ بهترین رمان اول جایزه‌ی گلشیری شد، همچنین برنده‌ی جایزه‌ی ادبی منتقدان و نویسندگان مطبوعات شد.
همنوایی ابتدا در امریکا منتشر شد و بعد توانست در ایران هم اجازه‌ی انتشار بگیرد و نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند و یکی از پرفروش‌ ترین رمان‌ های ایرانی شود.
راوی که در چهل سالگی مرده است می‌خواهد قصه‌ی زندگی‌اش را بازگو کند و برای همین باید محل زندگی و همسایه‌های عجیبش را توصیف کند.
او یک روشنفکر ایرانی است که در ساختمانی شش طبقه در یکی از کوچه‌های پاریس زندگی می‌کند، مالک ساختمان پیرمردی ۸۹ ساله است که سال‌ها برای ساختن جهانی عادل جنگیده و چون ناامید شده سعی کرده عدل را تنها در همین ساختمان خودش برپا کند... بنابراین راه پله‌ی ساختمان خوابگاه بی‌خانمان‌هاست، همسایگان راوی آدم‌هایی آرمان‌باخته از هر طبقه  و شخصیت و ملیت هستند.
روایت داستان در دو زمان اتفاق می‌افتد.

کشتی پهلو گرفته

کشتی پهلو گرفته رمانی از مهدی شجاعی است که فرازهایی از زندگی و سیره‌ی حضرت فاطمه را تصویر می‌کند.
این رمان پرفروش‌ترین کتاب مهدی شجاعی است و جزء ادبیات مذهبی به شمار می‌آید.

چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

رمانی از زویا پیرزاد که برنده‌ی جایزه‌ی مهرگان، جایزه‌ی بنیاد گلشیری و جایزه‌ی کتاب سال جمهوری اسلامی و لوح ادبی یلدا شد.
داستان در دهه‌ی ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ در آبادان اتفاق می‌افتد. زندگی کلاریس راوی داستان در وظایف مادری و همسری خلاصه شده که در این بین به درددل‌های مادر و خواهرش هم گوش می‌دهد که خواهر پی شوهر و مادر پی شوهر پیدا کردن برای دختر است.
او از زندگی‌اش راضی و ناراضی است. از اینکه وظایفش را در قبال دیگران خوب انجام می‌دهد راضی است و از اینکه کسی قدر زحماتش را نمی‌داند ناراضی و دلزده است، این وضعیت تا زمانی ادامه می‌یابد که خانواده‌ای جدید در همسایگی آنها ساکن می‌شوند. مادربزرگی قد کوتاه، پسرش که مردی است دوستدار ادبیات و طبیعت و عاشق شدن به زنان زیبا و نوه‌ای که دخترکی چهارده ساله است و به این ترتیب کلاریس در مسیر دیگری گام برمی‌دارد که شخصیت او را به تغییرو پختگی نزدیک می‌کند.
رمان داستان عاشقانه‌ی زیبایی دارد و از پرفروش‌ ترین رمان‌ های ایرانی است.

کتاب زمین سوخته

یکی از بهترین رمان‌های ایرانی که پیشنهاد می‌شود در لیست مطالعه‌تان قرار دهید، کتاب زمین سوخته از احمد محمود است. احمد محمود استاد داستان‌های واقع‌گراست و عموما به وقایع دهه‌های گذشته در جنوب کشور می‌پردازد. زمین سوخته مربوط به شروع جنگ ایران و عراق است و وقایع در اهواز می‌گذرند. در ابتدا شرایط کاملا عادی است و جنگ فقط در حد شایعات بین مردم است. سپس وقایع گسترده‌تر شده و در کمال ناباوری، جنگ آغاز می‌شود.

محسن که کوچکترین پسر خانواده‌ی داستان است، به جنگ اعزام می‌شود. برادر دیگر، خالد، در جریان بمباران بیمارستان، شهید می‌شود. برادر دیگر، شاهد، از دیدن مرگ خالد دیوانه می‌شود و او را به تهران، نزد دیگر اعزای خانواده می‌فرستند. راوی در اهواز می‌ماند و مخاطب همراه با او با تمام شخصیت‌های اصلی و فرعی داستان آشنا می‌شود.

مردم خانه‌هایشان را رها می‌کنند و چند اوباش مشغول دزدی از خانه‌ها می‌شوند. زنی به نام ننه باران متوجه این اتفاق شده و آن‌ها را دستگیر و سپس اعدام می‌کند و درگیری‌ها گسترش می‌یابد. یکی دیگر از برادران به نام صابر با راوی تماس می‌گیرد و از او می‌خواهد به تهران برود. چراکه شاهد ناخوش است و احتمال می‌رود کشته شود. در زمانی که راوی قصد عظیمت به تهران دارد، اهواز بمباران می‌شود. راوی به خیابان می‌آید و در مرگ شخصیت‌های اصلی و فرعی رمان به سوگ می‌نشیند.

زمین سوخته، با نگاهی واقع‌گرایانه به سه ماهه اول جنگ و تاثیرش بر زندگی مردم می‌پردازد. پس اگر به رمانی تراژیک از وقایع جنگ علاقه دارید، زمین سوخته یکی از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه است.

بامداد خمار

بامداد خمار یکی از «معروف‌ترین رمان‌های ایرانی» است که بسیار پرفروش بوده.
آن را باید از ادبیات عامه‌پسند به شمار آورد که البته نقدها و نظرهای مثبتی را به خود جلب کرد و موافقان و مخالفان بسیار داشت.
سودابه دختر جوان و تحصیلکرده‌ی خانواده قصد ازدواج دارد، اما مرد اختلاف فرهنگی بسیاری با آنها دارد، خانواده به‌شدت مخاف‌اند اما نمی‌خواهند به‌زور متوسل شوند، در نهایت عمه خانم باید قصه‌ی زندگی خود و عشق پرسوز و گدازش را برای سودابه تعریف کند و در این بین او را وادار به فکر کردن بکند.
محبوبه (عمه خانم) در پانزده سالگی خواستگارانی از اعیان داشت، اما خیلی اتفاقی عاشق شاگرد نجاری به نام رحیم می‌شود و این دلیل زیر و رو شدن زندگی او می‌شود.

آبنبات 

آبنبات هل‌دار، آبنبات دارچینی و آبنبات پسته‌ای، سه‌گانه‌ی مهرداد صدقی است. او با این مجموعه خالق محبوب‌ترین داستان نوستالژیک از دهه‌ی شصت و هفتاد شده.
محسن شخصیت اصلی این مجموعه است. کودکی که متولد دهه‌ی شصت است و در این سه گانه رشد می‌کند.
نویسنده شخصیت اصلی را با تمام مسائلی که در دهه‌ی شصت و هفتاد بود درگیر کرده و گاهی در موقعیت‌هایی به دردسر افتاده. مهم‌ترین مشخصه‌ی او نگاه ویژه‌اش به خوراکی‌هاست، او شکمو و عاشق آبنبات است.
نویسنده در طول زندگی شخصیت اصلی با دقت به روحیات، علایق و سبک زندگی مردم در این دوره پرداخته.
صدقی در این مجموعه نگاه بسیار دقیقی به جزئیات زندگی مردم در دهه‌های شصت و هفتاد داشته، این‌که چه می‌پوشیدند، چه می‌خوردند، چه گوش می‌دادند، چه تماشا می‌کردند، تفریح‌شان چه بود و چه اتفاقات تلخ و شیرینی در دهه‌های ۶۰ و ۷۰  رخ داد.

پاییز فصل آخر سال

رمان پاییز فصل آخر سال از دو بخش تشکیل شده که تابستان و پاییز نام دارد و هر کدام سه روایت دارد و راوی سه شخصیت هر بخش است. سه دختر که داستان‌هایی واقعی و ملموس دارند و مخاطب به محض ورود به روایت‌ها با آنها انس می‌گیرد. کتاب از نگرانی‌ها و بیم و امیدهای دخترانه سرشار است و از این رو برای دختران جوان دوست‌داشتنی است.
می‌توان گفت شخصیت‌های کتاب خاکستری‌اند و داستان قهرمان ندارد.
قلم نسیم مرعشی شیوا و واقع‌گرایانه است و مخاطب را جذب می‌کند.

رمان یک نوع داستان بلند است که به نثر نوشته می‌شود که از زمان تولدش و در طول حداقل  دویست سال گذشته که به اوج شکوفایی خود رسید محبوب‌ترین شکل ادبی است. رمان‌ روایتی است که در طول زمان اتفاق می‌افتد. رمان بدون مخاطب و خواننده‌ هستی ناقص و الکنی دارد و آنجاست که رسالت رمان تکمیل می‌شود، یعنی مخاطبانی رمان را بخوانند.
رمان سلسله حوادثی است که شخصیت‌ها همچون رهگذرانی از کوچه‌ها و خیابان‌های آن عبور می‌کنند و در مسیری که حرکت می‌کنند انتظار می‌رود به سوی کمال قدم بگذارند و بینشی را به دست آورند و خواننده را با خود به انتهای داستانشان می‌برند. با این احوال رمان ساختن یک دنیای نو و کامل است که اتفاقاتی در آن می‌افتد.

کتاب چشم‌هایش

یکی از رمان‌های برتر ایرانی که در لیست بهترین رمان های ایرانی قرار می‌گیرد، بی‌شک رمان چشم‌هایش اثر بزرگ علوی است. اگر از مخاطبان رمان معاصر ایرانی باشید، بعید است تا به‌حال از چشم‌هایش چیزی نشنیده باشید. این رمان داستان زنی به نام فرنگیس از طبقه مرفه جامعه، در زمان رضاشاه، را روایت می‌کند که عاشق یک استاد نقاشی به نام ماکان می‌شود. او شیفته‌ی استاد ماکان است و همراه او می‌شود. استاد ماکان رهبر یک تشکیلات مخفی ضدحکومتی است و به همین دلیل فرنگیس نیز به این تشکیلات می‌پیوندد.

پس از چندین سال، استاد ماکان در تبعید می‌میرد و ناظم مدرسه‌ای که آثار ماکان را در آن نگه می‌دارند به معروف‌ترین اثر او برمی‌خورد. یک نقاشی از چشم‌های یک زن. او تحقیقاتش را شروع می‌کند تا آن زن را بیابد و رازی که در چشم‌هایش نهفته است را پیدا کند. سپس او به فرنگیس رسیده و از او می‌خواهد که داستان این نقاشی و راز چشم‌هایش را تعریف کند.

بزرگ علوی را همراه با صادق چوبک و صادق هدایت از پدران رمان معاصر ایرانی می‌دانند. او چشم‌هایش را در سال 1331 منتشر و این رمان طرفداران بسیاری پیدا کرد. در آثار بزرگ علوی رئالیسم انتقادی مشهود است. چنان‌که او سال‌های زیادی را به‌خاطر تفکرات و قلمش در زندان گذراند. نثر بی‌تکلف و وجود یک قهرمان زن در این رمان باعث شد که بزرگ علوی نسبت به سایر نویسندگان هم‌عصرش بسیار دیده شود. زنی با تمام تفکرات و عواطف و رفتارهای زنانه. بسیاری استاد ماکان را الهامی از استاد کمال‌الملک می‌دانند که می‌تواند چندان هم دور از ذهن نباشد. اگر به رمان‌های معمایی، سیاسی و عاشقانه علاقه دارید، چشم‌هایش را از دست ندهید.

 

 لازم به ذکر است که تمامی کتاب های معرفی شده در این لیست با توجه آمار به دست آمده از بهترین رمان های ایرانی می باشد. رمان های معروفی که به چندین زبان ترجمه شده اند یا جوایز بین المللی را به خود اختصاص داده اند.

نوشتن دیدگاه:

دیدگاه کاربران :

    نظری تا کنون برای این مقاله درج نشده است.